Το τηλέφωνο χτύπησε στις 10.15 το πρωϊ. Δύο καντάρια ζοχάδα. Οι συνήθεις ύποπτοι:

  • Undantag?
  • Χρμπφχ…
  • Ετοιμάσου, σε μισή ώρα περνάμε απ’το σπίτι σου για καφέ και γλυκό (sic) για να πάμε στη συνάντηση των αντικέρ μετά.
  • Μα, γύρισα σπίτι νωρίς χθες…
  • Ε, ωραία λοιπόν, πού το πρόβλημα;
  • Νωρίς το πρωϊ…
  • E, εντάξει, είπαμε θα πιούμε καφέ…

45 λεπτά, ένα κρύο ντους και ένα ristretto αργότερα, τρία άλλα χαμένα κορμιά προσάραξαν στο καθιστικό μου.

  • Ό,τι και να κάνω, ό,τι και να πω, δε θα με αφήσετε να αγοράσω τίποτε, ΄ντάξει;
  • Μα φυσικά, αστειεύεσαι; – ούτε εμείς θα πάρουμε τίποτε άλλωστε. Για να χαζέψουμε πάμε.
  • ΟΚ τότε.

120 λεπτά αργότερα

  • Μα δεν είναι υπέροχο!;
  • Είναι καταπληκτικό! 1908-1912;
  • Το πολύ. Ο συνδυασμός των χρωμάτων τόσο τολμηρός για την εποχή του! Θυμίζει εκείνο το κομμάτι που’χαμε δεί σ΄εκείνη τη γκαλερί στο … εκείνο το μισού μέτρου βάζο, που μόνο αν ληστέψεις τράπεζα το αγοράζεις…
  • Αυτό ήταν 1904-06. Πάντως, η λεπτομέρεια στα άνθη και τα σέπαλα, περίεργη. Είσαι σίγουρος ότι το φινίρισμα δεν έγινε στο χέρι;
  • Α-π-ο-κ-λ-ε-ί-ε-τ-α-ι, μη λες ανοησίες, σε αυτή την τιμή… λες;
  • Κοίτα αυτό εδώ το φυλλαράκι, πως διπλώνει, δε γίνονται μόνο με οξύ τα σχέδια αυτά…
  • Βoh… noοοο…
  • Ben sì!
  • Entschuldigen Sie, kann man auch mit Kredit- oder EC Karte zahlen?

5 λεπτά και μια ανάληψη αργότερα, κρατούσα προσεκτικά στα χέρια μου αυτό:

Άνθος - φύλλο που διπλώνει ρεαλιστικά
Άνθος – φύλλο που διπλώνει ρεαλιστικά

Ο Émile Gallé γεννήθηκε το 1846 στο Νancy της Λωρραίνης, μιας επαρχίας που σκαμπανέβαζε τους τελευταίους αιώνες μεταξύ Γαλλίας και Γερμανίας. Στην τελευταία σπούδασε και μαθήτευσε (Weimar, Ruhr) ο προτεστάντης καλλιτέχνης.

Γόνος καλλιτέχνη-επιχειρηματία, από νωρίς συνδύασε τις πρακτικές-επιστημονικές σπουδές (χημεία, ορυκτολογία, βοτανική) με μια σπάνια καλλιτεχνική φύση. Δεν είναι τυχαίο ότι επέλεξε τις (δυστυχώς, συχνά υποτιμούμενες) εφαρμοσμένες τέχνες. Εξαίρετος κεραμίστας και υαλουργός, περιζήτητος, στην εποχή του, επιπλοποιός, έθεσε στην υπηρεσία της τέχνης μια πλειάδα επιστημών. Τη βοτανική, για τα σχέδια των βάζων με φυτικά μοτίβα. Τη χημεία, για το χρωματισμό του γυαλιού και τη διάβρωσή του με οξύ (‘éffet camée).

Υπογραφή - διαβρωμένη με οξύ, 1907 ή μεταγενέστερη.
Υπογραφή – διάβρωση με οξύ, 1907+

Δεν ήταν όμως αιθεροβάμμων. Συνδύασε την καλλιτεχνική επιτυχία με την κερδοφόρα εμπορική δραστηριότητα  (εμπορικοί αντιπρόσωποι σε Ευρώπη και Αμερική, παρουσία σε πολλές διεθνείς εκθέσεις) και την κατοχύρωση των μεθόδων παραγωγής του με διπλώματα ευρεσιτεχνίας (ανήκουστο για καλλιτέχνη της εποχής). Στον ιδεολογικό, πολιτικό και κοινωνικό στίβο διακρίθηκε για την αγάπη του για τη φύση – πρώιμη οικολογική συνείδηση (πήγαινε κυνήγι χωρίς όπλο) και την υπεράσπιση των δικαιωμάτων του ανθρώπου (επίσης, ήταν απ’τους πρώτους που υποστήριξαν δημόσια τον Dreyfus).  Πέθανε νέος, από λευχαιμία. Η γυναίκα του συνέχισε το έργο του. Η École de Nancy, της οποίας αναγνωρίζεται ως ο κυριότερος εκπρόσωπος, επιβίωσε και τα έργα που σχεδίασε μας τον θυμίζουν για πάντα, είτε πρόκειται για κομμάτια εκατομμυρίων σε μουσεία και ιδιωτικές συλλογές κροίσων (pièces uniques, 1, 2, 3, 4) είτε για την πιο banale παραγωγή του εργαστηρίου του, όπως το μικρό αγγειόσχημο βάζο στο περβάζι μου.

Αλλάζει ελαφρώς χρώμα με το φως (ποιός ξέρει τι οξείδια χρησιμοποίησε ο καλλιτέχνης)

Αλλάζει ελαφρώς χρώμα με το φως (ποιός ξέρει τι οξείδια χρησιμοποίησε ο καλλιτέχνης)

Και ολίγα για το έργο:

5.5 εκ ύψος – μέγιστη διάμετρος. Πράσινο – Ροζ – Πράσινο. Δύο μικρές ατέλειες στο άνω μέρος (υπερσυγκέντρωση χρώματος και σφαίρες αέρα κατά την παρασκευή). Διάβρωση με οξύ (πιθανό τρόχισμα με το χέρι σε ελάχιστες λεπτομέρειες στις πτυχώσεις των φύλλων). Υπογραφή: διαβρωμένη με οξύ – για κομμάτια που παρήχθησαν μετά το 19ο7.

Art nouveau: Μοtif floral (myosotis scorpioides? Melandrium rubrum? βοτανολόγος κανείς;)

 

 

Κλείνω με Proust (όχι θα σας άφηνα!):

«Le verrier Gallé est peut-être notre poète le plus génial.» (ο υαλοποϊός Gallé είναι ίσως ο πιο εκπληκτικός μας ποιητής)

M. Proust, À l’ombre des jeunes filles en fleurs

ΥΓ: Η εκτίμηση ήταν αμοιβαία – τα πρώιμα έργα του Proust βρίσκονταν στη βιβλιοθήκη του Gallé.

(Πολύ) βασική βιβλιογραφία:

  • Philippe Thiébaut: Émile Gallé, le magicien du verre, découvertes Gallimard, Paris 2004
  • Tim Newark, Émile Gallé, Soline, London, 1989
  • Alastair Duncan – Georges de Barthe, Glass by Gallé, Thames and Hudson, London, 1984

UPDATE

Ζουμ στο κέρμα…

 

Advertisements