… η άλλη μισή στην Κίνα βρίσκεται.
(Αρπάχτε και το σχετικό τραγουδοβίδεο για να μαθαίνουν οι νεώτεροι και να θυμόσαντε οι παλαιότεροι)
Ενόσω η μισή και βάλε ΕΛλάδα αυνανίζεται διανοητικώς με τα «λόγια μεγάλων ανδρών» (μάλλον τα μεγάλα λόγια ανάνδρων ανδρών) ο undantag τρωγόταν με τα ρούχα του να επισκεφθεί την Τετάρτη που μας πέρασε τα εγκαίνια της τελευταίας έκθεσης του Schirn «Art for the Millions» που θα συζητηθεί. Όχι – μόνο – γιατί είναι σνομπ, αλλά διότι η πρώτη ξενάγηση στο έκθεμα γίνεται συνήθως απ’ τον επιμελητή τον ίδιο!
Τι!;;;; Δε θα’στε καλά μάγκες! Exclussive event τα εγκαίνια!;; Ασταγδιάλα! Μα αφού η τέχνη αυτή είναι για τις μάζες το κέρατό μου! Στην κίνα του 1970, το έργο βλέπαν εκατομμύρια άνθρωποι το χρόνο. Και τώρα;
Ελισσόμενος επιδέξια ως κινέζος μανδαρίνος της δυναστείας των Μπλιάχ, χαριεντίστηκα, λάδωσα, υποσχέθηκα, εκβίασα, απείλησα, φίλους και γνωστούς στο χώρο… Και απέκτησα την πολυπόθητη πρόσκλησις στα εγκαίνια (όχι θα άφηνα τους κεφαλαιοκράτες τραπεζίτες να δουν πρώτοι αυτοί το έργο και να το μαγαρίσουν). Η τιμή της δόξης; Λογική (μισό μπουκάλι απ’ τα τελευταία 5ptn Tokaj του 1990, πιωμένο με καλή παρέα). Δε βαριέσαι, θα ξανανθίσουν τ’αμπέλια…
Mais je divague… ολίγα δια το έργον.
Ένα χρόνο πριν αρχίσει η Πολιτιστική Επανάσταση στην Κίνα του Μεγάλου Τιμονιέρη, μια ομάδα κινέζοι καλλιτέχνες (δάσκαλοι και φοιτητές της σχολής καλών τεχνών του Σετσουάν) δημιούργησαν ένα «μοναδικό» έργο. Ένα επικό έργο. Ένα ανθρώπινο έργο. Ένα τιτάνιο έργο. Ένα ρεαλιστικό έργο.
Η αυλή της είσπραξης της δεκάτης (Rent collection courtyard)
Περί τις 100 ανθρώπινες φιγούρες. Σε φυσικό μέγεθος. Σε παράταξη, αλληλουχία και συνοχή στο χώρο. Με μήνυμα. Όχι, θυμίζουν και δε θυμίζουν τον στρατό από τερρακόττα που ένας εγωπαθής ηγεμόνας, εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά και εκατοντάδες χρόνια πριν, πήρε μαζί του στον τάφο.
«Ποιός έχτισε τη Θήβα την εφτάπυλη; Οι βασιλιάδες τάχα κουβαλήσαν τ’αγκωνάρια;» για να θυμηθούμε τον Μπρέχτ.
Το έργο είναι αφιερωμένο σε αυτούς που κουβαλούσαν τ’αγκωνάρια. Φτωχούς γεωργούς – δουλοπάροικους που αδυνατούσαν να πληρώσουν τη δεκάτη στον μεγαλοτσιφλικά τους, πουλούσαν τα παιδιά τους, έμπαιναν στη φυλακή, υπέμεναν φρικτές σωματικές τιμωρίες… Ολ΄αυτά σε μια πορεία 70 και πλέον μέτρων, απ’το τέλος της ουράς για την καταβολή του φόρου μέχρι το πολυτελές γραφείο όπου κάθονταν ο γαιοκτήμονας και οι μπράβοι του και τη φυλακή των οφειλετών που δεν είχαν να πληρώσουν. Επειδή το έργο (κατά τη διάρκεια της Πολιτιστικής Επανάστασης) κατακρίθηκε ως «όχι αρκετά επαναστατικό», η πορεία συμπληρώθηκε με μια χούφτα οπλισμένων νέων αγροτών – καταφανώς αηδιασμένων απ’την κατάσταση, που στρέφουν τα νώτα τους στις υπόλοιπες φιγούρες και -μόνοι αυτοί – ατενίζουν το κοινό. Την επόμενη φορά, ο γαιοκτήμονας το ξέρει, θα΄ρθούν με όπλα, όχι με τα γεννήματα της χρονιάς.
Χρόνια μετά τη σύλληψή του, το έργο είναι γροθιά στο στομάχι. Καταλαβαίνει κανείς με την πρώτη ματιά γιατί επηρρέασε την κινεζική επαναστατική τέχνη στα χρόνια που πέρασαν. Τα μάτια, οι χειρονομίες, η έκφραση, στεγνώνουν το συναίσθημα. Η οργή και η απόγνωση είναι τόσο πυκνές που κόβονται με το μαχαίρι.
Αφήνοντας τις εικόνες να μιλήσουν:
Η διοίκηση του Schirn, προφανώς από ευγένεια προς τους συνοδούς του έργου από την Ακαδημία των Τεχνών του Σετσουάν, όπου βρίσκεται το πρωτότυπο*, σχεδίασαν μια λιτή τελετή εγκαινίων, χωρίς φανφάρες. Ελάχιστα ειπώθηκαν για την περιπέτεια και την κριτική που δέχθηκε το έργο κατά την Πολιτιστική Επανάσταση, και σχεδόν τίποτε για τις κοινωνικές συνθήκες της εποχής που το γέννησε. Η κινεζική αντιπροσωπεία, εξίσου αβρή, μίλησε περισσότερο για την επίδραση του έργου στο χρόνο και τις τεχνικές που χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή των εκμαγείων. Ίσως να ήταν καλύτερα έτσι – ένα τέτοιο έργο δε χρειαζόταν ιδεολογική προετοιμασία άλλωστε. Ο κατάλογος του έργου, καλαίσθητος και πληροφοριακός.
* Φυσικά οι αυθεντικές πήλινες φιγούρες δεν ταξίδεψαν στην Ευρώπη – θα ήταν παρακινδυνευμένο. Για τα εκμαγεία χρησιμοποιήθηκε μια καινούργια τεχνική, που συνδυάζει τον μπρούντζο και το πλέξιγκλας. το αποτέλεσμα, ρεαλιστικότατο. Είναι η πρώτη φορά που οι κινεζικές αρχές έδωσαν την άδεια κατασκευής εκμαγείων για το σύνολο του έργου.
26 Σεπτεμβρίου, 2009 at 16:20
Τι εξ/αιρετική ιδέα, Εξ/αιρετικέ (να πάτε πρώτος-πρώτος και καλύτερος… Και να μάς στείλετε και τα σχετικά…Ομολογώ δεν είχα ιδέα)
από τούς «εργάτες» τού έργου παρίστατο άραγε κανείς; (επέζησε άραγε κανείς;)
(ρωτάω βλακείες;)
(άντε, άλλη μία : η φυλακή (τού ηγεμόνα) παρίστατο και αυτή; – στο τέλος τής ουράς μήπως; για όσους είχαν την υπομονή, μήπως;)
26 Σεπτεμβρίου, 2009 at 21:03
ΟΚ, πάω να κλείσω εισιτήρια. Επείσθην!
27 Σεπτεμβρίου, 2009 at 12:07
Δε νομίζω να επέζησε κανείς – Θεία Χάρις… η μοίρα των ανθρώπων που κουβαλάνε τ’αγκωνάρια.
Η φυλακή, παρίστατο. Στο τέλος της ουράς. Με μια γυναίκα μέσα. Και το παιδί της, έξω.
UPDATE: την έκθεση θα επισκεφθεί αναρχοκομμουνιστικόν κλιμάκιον του κιαρατά εκ Βρυξελλοχωρίου (μετά του concubin, ελπίζω, να σταυρώσω και μια σοβαρή κουβέντα!), δια φόρτισιν σοσιαλιστικών μπαταριών. Το λιτό αγροτοεργατικό πρωϊνό (παγωμένη βότκα, μπλίνι, χαβιάρι) ετοιμάζεται. Οι σύντροφοι ειδοποιήθησαν.
27 Σεπτεμβρίου, 2009 at 12:19
ωχ Παναΐα’μ, πάει η διαίτά μου, καταστρέφεται!
27 Σεπτεμβρίου, 2009 at 16:34
Και πολιτικό και πολιτιστικό το ποστ!
Εύγε Δικηγόρε!
27 Σεπτεμβρίου, 2009 at 19:44
Δε χρειάζεσαι δίαιτα μάνα μου! Γυμναστική χρειάζεσαι, τάπαμε αυτά!
Τουρνεδόρε σ’ευχαριστώ (ξέχασες και το lifestyle τεμάχιο:) )
27 Σεπτεμβρίου, 2009 at 20:43
Τι μαθαίνω, πολιτιστικά ανοίγματα και στην… Πολιτιστική Επανάσταση; Αυτή τη φορα λέω να κάνω τον… Κινέζο, α λα αρχιερέας της διαπλοκής.
28 Σεπτεμβρίου, 2009 at 08:33
Φεύ, οίμοι, κτλ, παρά τα ανοίγματα, τα ανοίγματα φύλλου για τυροπιτάκια, για γαλακτομπούρεκο, για μπιρίμπα, δυστυχώς οι Γερμανοί ψήφισαν δεξά.
Τα μάθατε, κομμαντάντε, τα νέα;
Ο κινέζος δεν είναι πια «αρχιερέας της διαπλοκής». Επισήμως.
«Μια μαλακιούλα είπαμε, να περάσει η ώρα», δήλωσε ο νύν αρχιερέας της διαπλοκής
Και έκανε και αυτός τον κινέζο.
29 Σεπτεμβρίου, 2009 at 12:52
Εγώ κάνω διαφορετική ανάγνωση του εκλογικού αποτελέσματος των Τευτώνων. Δεν ψήφισαν πιο δεξά, απλά ανακατεύτηκε η δεξιά τράπουλα. Η αριστερά βγήκε ενισχυμένη, όπως και οι οικολόγοι. Θα ωριμάσουν σύντομα οι συνθήκες για νέα επαναστατικό κίνημα «Σπάρτακος ΙΙ».
30 Σεπτεμβρίου, 2009 at 09:10
κι ύστερα γιατρέ την κάθε αυγή;
δ
30 Σεπτεμβρίου, 2009 at 11:19
φτουυυυυυυυ
κι έκοψε η Ολυμπιακή τις πτήσεις για Φρανκφούρτεν!!!!
Δικηγόρε, ζηλεύω…αλλά δες που θα πάω εγώ αμέσως μετά τις εκλογές!!!
1 Οκτωβρίου, 2009 at 09:25
Κόπηκε η πτήση για Φρανκφούρτεν;;; Και πως θα πηγαίνουμε τώρα στην… Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και το Χρηματιστήριο για να παρακολουθούμε τον DAX; Με τραίνα όπως τη δεκαετία του ’60 και τραγούδια προσφυγιάς του Καζαντζίδη;
1 Οκτωβρίου, 2009 at 16:57
ε, καλά, υπάρχει η Ολύμπικ, η Λουφτχάνσα, η Ετζήαν… Προσβάσιμη παραμένη η Φρανκφούρτεν!
1 Οκτωβρίου, 2009 at 17:19
Κομμαντάντε, στο 9:
Όχι αγαπητέ μου! Μια κυβέρνηση Συντηρητικών – Φιλελευθέρων, των οποίων ηγούνται μια (λέμε τώρα) γυναίκα και ένας gay (κοινωνικές ομάδες που η συντήρηση κλασσικά δεν έχει ούτε για φτύσιμο), δεν είναι «ανακάτωμα της δεξιάς τράπουλας«. Ανακάτωμα στομάχου είναι.
Όσο για το Σπάρτακο ΙΙ, απ’τον στόμα σου και στου σ. Αντρόπωφ τ’αυτί.
Madame Δήμητρα:
Ναι – πάντα η καρδιά μου στην Ελλάδα τουφεκίζεται. Δις προ φαγητού. Ως καθαρτικό.
Ερυθρό Μπαλόνι:
Και εγώ ζηλεύω! 🙂
Κομμαντάντε, στο 12 (και λατρεμένη Β. Τριφύλλη-Κροτ, γενικότερα):
Εγώ με τραίνο πηγαίνω.
«Στις φάμπρικες της Γερμανίας και στου Βελγίου τις στοές»
Πάνια – Κράτκαγια:
Αααααααααα, δε θα με απειλείς εμένα!
1 Οκτωβρίου, 2009 at 18:47
αααααααααααααχχ!
(αναστεναγμός μέσα απ’τις στοές του καρδιοφυλλιού μου)
είσαι και μακρυά και δε μπορώ να σου στείλω λίγη φούξια μαρμελάδα να γλυκαθείς .
δ
2 Οκτωβρίου, 2009 at 15:11
μη με προσβάλλεις εμένα, γιατί ξέρεις… θα φροντίσω να μην δοκιμάσεις τίποτα! Ούτε μαρμελάδες!
5 Οκτωβρίου, 2009 at 17:46
Να με στείλεις, να με στείλεις!
(στο αεροδρόμιο σήμερα άρπαξα ένα βάζο γλυκό τριαντάφυλλο – δεν είναι φούξια, αλλά γλυκαίνει…)
@ Πιθανή Κουμπάρα Κροτ,
Εγώ, να προσβάλλω εσένα; Ούτε με τη σκέψη!
10 Οκτωβρίου, 2009 at 14:52
Πολυ ωραίο ποστ, αγαπητέ μου κάντορα.
Αγνοούσα το έργο. Μνημειώδες και υποβλητικό. Είσαι τυχερός, σε ζηλεψα.